Kreatin za i protiv

Kreatini je najpopularniji sportski dodatak ishrani. Unošenje kreatin monohidrata u sportskoj praksi poboljšava ljudsku produktivnost i povećava snagu.

Uprkos činjenici da je ovo jedan od najistraženijih sportskih suplemenata na Internetu ima mnogo mitova koji pogrešno informišu ljude.

Šta je kreatin

Kreatin monohidrat je prirodna supstanca koja se u organizmu pretvara u kreatin fosfat koji  proizvodi adenozin trifosfat, označen u medicini kao ATP. On transportuje en

ergiju unutar ćelija.

U prirodnoj hrani sadrži se mala količina kreatina (crveno meso, riba, jaja). Ali u procesu termičke obrade njegova ukupna količina se smanjuje i ne stiže do organizma.

Stoga, iskusni sportisti i bodibilderi preporučuju dodavanje čistog kreatina dnevnoj ishrani. Takođe je vredno znati da kreatin ima svojstvo akumulacije u mišićnom tkivu i koristi se po potrebi.

Princip delovanja

Adenozin trifosfat (ATP) je direktni izvor energije koji je potreban za kontrakciju mišića. Da bi mišići konstantno radili organizam izvlači ovu energiju iz akumuliranih rezervi. Unošenje kreatin monohidrata sintetizuje kreatin fosfat koji popunjava rezerve ATP-a, neophodne za stabilno funkcionisanje organizma.

U praksi velike rezerve adenozin trifosfata vam omogućavaju da dižete veće težine, uradite više ponavljanja, prolazite velike udaljenosti i demonstrirate visoke sportske rezultate. Ova energija se često naziva “eksplozivnom” i veoma je neophodna za sprintere.

Prednosti i pravila uzimanja kreatina

Uzimanje kreatina uz intenzivne treninge snage omogućava:

  • povećanje snage i mišićne mase;
  • razvoj brzine i izdržljivosti organizma;
  • visoku produktivnost;
  • rast mišićne mase;
  • brzi oporavak posle vežbanja.

Dnevna preporučena doza kreatin monohidrata je 3-5 grama. Ali postoji puno kontroverza o tome kako i kada uzimati kreatin monohidrat. Najčešće se uzima u kombinaciji sa drugim sportskim suplementima i dodaje se u proteinski koktel. Kreatinski prah dobro se rastvara u toploj vodi, kao i voćnim sokovima i upotrebljava se odmah nakon pripreme.

Uzimati ili ne uzimati

Profesionalni sportisti i treneri jednoglasno podržavaju unos kreatina. Ali treba da znate da vam prekoračenje preporučene doze neće pomoći da budete jači i izdržljiviji. Višak ATP-a se jednostavno uklanja iz organizma. I veoma je važno uzimati dovoljnu količinu vode jer je kreatin monohidrat prenosi u mišićno tkivo.

Ako odlučite da uzimate kreatin, onda izaberite mikronizovan oblik praha. Zbog malih dimenzija čestica ovaj suplement se brzo rastvara i apsorbuje u organizmu.

Postoji mnogo informacija da kreatin zadržava vodu u organizmu i dovodi do metaboličkog poremećaja. Ovaj efekat je minimalan i može imati negativno dejstvo samo ako je doziranje prekoračeno ili se uzima nekvalitetan kreatin.

Komentari atleta i sportista na forumima govore u prilog uzimanju kreatina. Ali ako niste sigurni u potrebu ovog sportskog suplementa za sebe, konsultujte nutricionistu ili doktora koji će vam pomoći da donesete ispravnu odluku uzimajući u obzir stanje zdravlja i intenzitet opterećenja.

http://fitway.rs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *